Z artykułu dowiesz się:
- Jak działają pasy bezpieczeństwa i dlaczego są kluczowe dla ochrony życia podczas wypadku.
- Jakie innowacje i systemy bezpieczeństwa są stosowane w nowoczesnych pasach, w tym napinacze i ograniczniki siły.
- Jak zbudowane są trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i jaki jest mechanizm ich działania.
- Jak współpracują pasy z innymi systemami bezpieczeństwa, takimi jak poduszki powietrzne.
- Do czego służy czarny guzik na pasach i jak poprawia komfort korzystania z nich.
- Dlaczego zawsze warto zapinać pasy i jak zwiększają one szanse na przeżycie wypadku.
Pasy bezpieczeństwa – jak to działa?
Zanim przejdziemy do opisu „tajemniczego” guzika, przypomnijmy, dlaczego pasy bezpieczeństwa stanowią obowiązkowe wyposażenie samochodu. Podczas gwałtownego zatrzymania lub wypadku nasze ciało – zgodnie z prawem bezwładności – porusza się z dotychczasową prędkością. Oznacza to, że samochód może stanąć w miejscu w ułamku sekundy, ale osoby, które znajdują się w środku, nie zastygną w jednym punkcie. Jeśli nic nas nie zatrzyma, lecimy całym ciężarek prosto w kierownicę, deskę rozdzielczą, szybę, a w przypadku poważnych incydentów drogowych – poza pojazd.
To właśnie wtedy do akcji wkraczają pasy bezpieczeństwa – „hamulec” dla naszego ciała. To one utrzymują nas w fotelu, rozkładając siłę uderzenia na większą powierzchnię klatki piersiowej i miednicy, zmniejszając tym samym ryzyko poważnych obrażeń.
Czy wiesz, że…
Decydując się na leasing operacyjny, możesz mieć pewność, że leasingowane auto jest regularnie serwisowane i wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa, w tym zaawansowane pasy z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia.
Ewolucja pasów – od sztywnych do inteligentnych
Pierwsze pasy bezpieczeństwa, które pojawiły się w drugiej połowie XX wieku, miały bardzo prostą konstrukcję – bez możliwości regulacji, napinaczy czy zwijaczy. Spełniały swoje funkcje, ale nie były zbyt wygodne. Dopiero wprowadzenie automatycznych zwijaczy i napinaczy całkowicie odmieniło komfort jazdy i skuteczność zabezpieczenia. Jak działają pasy samochodowe? Nowoczesne konstrukcje umożliwiają swobodne poruszanie się w fotelu, a jednocześnie reagują błyskawicznie w przypadku nagłego hamowania lub – automatycznie napinają materiał, przyciskając ciało pasażera do fotela.
Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, które są powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej, składają się z dwóch głównych części:
- pas biodrowy – przebiegający przez biodra pasażera i mocno przymocowany do ramy pojazdu w dwóch punktach (przejmuje znaczną część siły podczas zderzenia, chroniąc miednicę);
- pas barkowy – przebiegający ukośnie przez klatkę piersiową i ramię pasażera, a następnie łączący się z pasem biodrowym w klamrze.
Zwijający mechanizm pasów w aucie, w który wyposażony jest pas barkowy, działa podobnie do zwijanej miarki, umożliwiając wysuwanie i chowanie pasa w zależności do ruchów ciała. Wewnątrz znajduje się sprężyna, która utrzymuje pas lekko napięty, eliminując luzy, ale nie utrudniając przy tym ruchów. Wewnątrz mechanizmu zwijającego znajduje się system blokujący, który reaguje na nagłe zmiany prędkości lub gwałtowne przeciążenia i działa na zasadzie bezwładności masy – podczas nagłego hamowania lub zderzenia wewnętrzne elementy przesuwają się i blokują bęben, na którym nawinięty jest pas. Napinacze pasów bezpieczeństwa występują w różnych wariantach, z czego największą popularnością cieszą się napinacze pirotechniczne wykorzystujące niewielki ładunek pirotechniczny, który w momencie zderzenia inicjuje ruch tłoka lub linki.
W nowoczesnych samochodach osobowych, dostępnych w ofercie Car Lease Polska, system pasów bezpieczeństwa często współpracuje z innymi systemami w pojeździe, takimi jak poduszki powietrzne. Czujniki zderzeniowe wysyłają sygnał do jednostki sterującej, która analizuje dane i inicjuje procedury bezpieczeństwa (napinanie pasów i załączenie poduszek powietrznych) w odpowiedniej sekwencji i z odpowiednią siłą.
Mały czarny guzik – bohater drugiego planu
A do czego służy guzik na pasach? Czy on także odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów? Okazuje się, że nie!
Jego zadaniem nie jest ochrona życia, tylko poprawa wygody korzystania z pasa. Czarny guzik na pasach bezpieczeństwa zatrzymuje klamrę w odpowiednim miejscu – na wygodnej wysokości ramienia, zapobiegając się zsuwaniu jej do podłogi, kiedy pasażerowie lub kierowca nie korzystają z pasów. Dzięki temu nie trzeba szukać klamry przy każdym zapinaniu – zawsze jest „pod ręką”. Oprócz tego czarny guzik chroni wnętrze auta – zapobiega przytrzaśnięciu klamry drzwiami i ewentualnym uszkodzeniom tapicerki lub lakieru.
Jak to działa?
Po zapięciu pas jego klamra, czyli część, którą wsuwasz w zatrzask przy fotelu, może swobodnie przesuwać się po pasie. W momencie, gdy odpinasz pas, zwijacz w słupku środkowym automatycznie „chowa” taśmę, przez co klamra mogłaby opaść aż do samej podłogi. Guzik na pasie działa jak bloker – zatrzymuje klamrę w konkretnym miejscu, utrzymując ją tuż przy ramieniu pasażera lub kierowcy.
Czy warto zapinać pasy?
Zdecydowanie tak. Statystyki nie kłamią – zapięte pasy bezpieczeństwa kilkukrotnie zwiększają szansę na przeżycie wypadku drogowego i minimalizują obrażenia. W połączeniu z poduszkami powietrznymi tworzą zgrany duet. Mimo że nie dają gwarancji, iż wyjdziesz z wypadku bez szwanku, zdecydowanie zwiększają poczucie bezpieczeństwa w samochodzie.
Czasami to, co jest najmniej zauważalne, ma największy wpływ na Twoje bezpieczeństwo. Czarny guzik na pasach bezpieczeństwa może nie ratuje życia, ale z pewnością sprawia, że zapinanie pasów jest szybsze, łatwiejsze i mniej uciążliwe.
Ostatnio na blogu

Kia Sportage vs Nissan Qashqai – SUV-y dla rodziny w ofercie leasingu
Rynek SUV-ów pęka w szwach – zwłaszcza w segmencie aut kompaktowych i rodzinnych. Wśród nich wyróżniają się dobrze znani gracze z Europy – Volkswagen i Skoda. Po piętach depcze im jednak nowy zawodnik z Chin – Jaecoo. Trzy różne filozofie projektowania, trzy podejścia do komfortu i funkcjonalności. Który z tych SUV-ów najlepiej wpisze się w Twoje potrzeby? Aby ułatwić Ci wybór, opracowaliśmy porównanie trzech flagowych modeli, czyli Kodiaq, Tiguan i Jaecoo.

Toyota Corolla vs Hyundai i30 – które auto kompaktowe lepiej wziąć w leasing?
Masz przekonanie, że chińskie samochody to wciąż tanie podróbki zachodnich modeli? To bardzo krzywdząca opinia, tym bardziej że najnowszy SUV klasy C, który w zeszłym roku pojawił się na europejskich drogach, ma wszelkie predyspozycje ku temu, aby zawładnąć sercami polskich kierowców. Przyjrzyjmy się bliżej Jaecoo 7. Czy warto zainwestować w ten model?

Wynajem długoterminowy czy abonament samochodowy – czym się różnią?
Segment luksusowych SUV-ów jest bardzo konkurencyjny, dlatego klienci nie zadowolą się jakimkolwiek modelem premium. Leasingowane samochody mają być nie tylko nowoczesne i designerskie, ale także ekonomiczne i wzbogacone o najnowsze rozwiązania technologiczne. To wymogi, które spełniają BMW X5 i Audi Q7. Oba pojazdy reprezentują najwyższą klasę i oferują doskonałe osiągi. Pomimo wielu podobieństw różnią się po kilkoma względami, dlatego wybór między nimi może być trudny. Dowiedz się więcej o tych luksusowych niemieckich autach!